fredag 20 februari 2009

Ren logik

Jag påstår att det inte går att ha överraskningsprov om du får reda på vilken vecka det ska vara. Detta påstående är baserat på ren logik, tror du på mig?

Jo, såhär: Om du vet vilken vecka det ska vara så vet du också att det inte kan vara på fredagen. För om det inte var de andra dagarna så är det på fredagen, och då är det inget överraskningsprov. Men om det stämmer så gäller samma på torsdagen, eller hur? Och om du vet att de inte är på torsdagen eller fredagen så vet du också att det inte är på onsdagen. Och då är det ingen överraskning om det är på tisdagen, baserat på samma princip. Och då är det bara måndagen kvar och om det bara är en möjlig dag så är det ingen överraskning.

Ren logik, eller hur?

4 kommentarer:

Froste sa...

Djupt... Riktigt finurligt. Hur kommer du på sånt här? Intressant och skoj!! :D
//Froste

Anonym sa...

jag fattar inte? :(:(

Sara sa...

Hm, intressant :)
men å andra sidan, om man kommer till skolan en måndag, så vet man inte när man ska ha provet, bara att det är under veckan. då blir det ju en överraskning vare sig det är på tisdagen eller onsdagen, eller hur?
jag håller med dig om att det där gäller för fredagen, att det då inte blir någon överraskning. men jag vet inte om det stämmer för tisdag, onsdag och torsdag. för när det har blivit tisdag så undrar man om provet kommer idag, onsdag eller torsdag. på onsdagen undrar man fortfarande om det är idag eller torsdag.

haha, det var i alla fall finurligt av dig att komma på :)
jag vet inte om min teori är helt korrekt heller, men jag skulle tro det.

Anonym sa...

tjejen,
du e smart
många (vuxna) på mitt jobb skulle inte ens klara av att förstå vad du skrivit.

kram