torsdag 5 februari 2009

Sue Generis

"Jag tror inte att varje människa är unik. Om varje människa är unik så är unik ett rätt onödigt ord."
"Tror du inte att varje människa har något om gör just den speciell?"
"Kanske, men i så all har folk till 99 % något som gör dem speciellt tråkiga"
"Och du, är du en av de få människorna som inte är tråkiga?"
"Jag tycker inte jag är mer uppseendeväckande än någon annan. Skillnaden är att jag har upptäckt att jag inte måste gå runt och låtsas att jag har en personlighet"

Det här är en konversation ur en bok av Gunnar Ardelius. Den är mellan Betty och Morris. Visst är det en intressant tanke Betty har?

Jag sökte på unik på ett synonym lexikon. Ensam i sitt slag, enastående, exklusiv, alldeles särskild, sällsynt, sjusärdeles, oöverträffad var vad jag fick fram. Ensam i sitt slag, det måste betyda att det inte finns någon precis som dig. Och då får jag slutsatsen att alla som inte ser exakt, exakt ut som någon annan, ut till minsta kluvna hårtopp, är unik!
Eller? Är du unik?

3 kommentarer:

Eiding sa...

Jag tror att alla vill vara unika, för ingen vill vara som alla andra, men i "alla andra" ingår ju den personen också. Jag tror man vill ha uppmärksamhet faktiskt.

Froste sa...

Nej, vad fult. Jag håller fast vid att vi alla är unika och har något som gör oss alldeles speciella. Vad tråkigt det skulle vara annars. Jag menar... Om vi inte var olika och unika skulle det inte finnas någon inovativitet eller påhittighet eller något allmänt udda. Vore vi inte unika skulle vi aldrig kunna göra små lustiga saker, eller så skulla alla göra dem och då vore de inte lustiga längre. Nej, fy vad fult. :P

Linnéa sa...

Ja alla är unika och hör sen :P