onsdag 29 september 2010

Pajazzo



Pajazzo

Slå sluter natten sina vingar
och du har ännu inte druckit dagen.
Där ligger din sorgsna rustning
ditt svärd av trä
din krona av snö
och över det som skulle vara en begynnelse
vilar redan det förflutnas berg.

Av.Werner Aspenström



Det här är den dikt ur vårt häfte som har haft störst intryck på mig. Men det är inte för att den är fint skriven eller för att den har en djup mening. Den här dikten kommer jag komma ihåg för att Arivn analyserade den så fint! Han fick analysen att låta logisk och konkret istället för flummig och abstrakt. Han tog varje rad från dikten och översatte varje mening rakt av. Det var jättehäftigt, spännande och helt awesome! Analyser är inte riktigt min favoritgrej men efter den analysen vill jag bara testa själv, jag vill lyckas göra samma sak på samma enkla och självklara sätt. Dikten var intressant, men analysen var oförglömlig.