tisdag 26 augusti 2008

~Döma boken efter pärmen?~

Jag fortsätter med min serie och jag har planerat att skriva inlägg en gång i veckan. Så kolla gärna bloggen. Har du något förslag på ordspråk, skriv det i kommentarerna! Här kommer andra ordspråket:

~Döm inte boken efter pärmen~
Så rätt! Faktiskt, tänk vad många böcker du missar om du bara läser de med fin, ny framsida, inga gamla böcker. Till exempel, I taket lyser stjärnorna, en fantastisk bok, men med riktigt ful framsida! Och tänk om du inte hade läst det, utan bara hoppat över den på biblioteket eller i bokhyllan. Och då hade du missat den!

Och det är samma med människor! Jag tycker det är så fånigt att vi människor bryr oss så mycket om hur vi ser ut! Det borde inte behövas i ett samhälle där alla ändå ser olika ut. Men vad är då anledningen till att vi tjejer står framför spegeln en timme innan skolan? Det är för att våran värld är utseende fixerad! Det spelar ingen roll hur företaget egentligen fungerar, bara det ser bra ut från utsidan och det spelar ingen roll hur mycket brunkräm jag har lagt på finnarna för att de inte ska synas, bara det ser bra ut! Är detta en värld vi vill leva i? Där insidan inte räknas? Visst, nu sitter du där bakom din dator och tänker "men jag är så duktig, jag dömmer ingen efter utseendet". Det är bar att erkänna att du har gjort det. Kanske inte på en människa men på en kaka, eller ett äpple eller kanske till och med...

En bok?

Ordspråk: Sågat [ ] Sant [x]

6 kommentarer:

Froste sa...

Ja, som ofta ligger det något i det du talar (skriver) om. Alla har vi fördomar - även jag. Jag minns i skolan då vi talade om fördomar. Jag och en kille kunde säga att vi faktiskt har dem. Resten av klassen envisades med att de var helt fördomsfria och aldrig dömt någon efter exempelvis utseendet. Och det kan man ju tycka vad man vill om!
//Froste
Och förresten - jag har bytt från Natur till Samhäll nu andra veckan! :P

strutshjarna sa...

Fint skriven text bla bla, men jag kan tyvärr inte hålla med om allt, du har visserligen helt rätt angående brunkräm och smink, men förutom det så tycker jag egentligen att det är lika ytligt att vara god inuti som vacker utanpå. Värför? Därför att man föds med bägge, om man är smart är det knappast ens egen förtjänst och tvärtom. Så i slutändan finns det bara folk som har tur och folk som har otur, inget kan någonsin vara någons eget fel osv, men nackdelen med att aktivt tillämpa denna åsikt är förstås i likhet med många andra sådana att det blir väldigt opraktiskt att tänka på det sättet i längden, även om det är helt logiskt. Tyvärr.

Panda sa...

Du har rätt. Men håll med om att oftast så går man först på utseendet... utan att tänka på det. Alltså, står det två killar framför dig. En snygg och en som inte ser lika bra ut, vem går du fram till? Självklart så är det verkligen inte allt! Jag tycker själv att insidan är viktigast, men håll med om att jag har rätt.

Anonym sa...

Bra Erica!
Du är bäst som vanligt!!

Om du undrar så sitter jag på NOn nu xD
Du ligger på bänken och sover (bara så du vet xD)

XO XO <3 U

Anonym sa...

Jag håller med! Samhället har blivit så ytligt. Det blir värre varje år. Vi påverkas också av skönhetstidningar som ELLE, COSMOPOLITAN och flera. Små tjejer har blivit järntvättad nu att hålla sig snygga! Det tar inget slut!

Anonym sa...

go erica, you are bästaste
/- herpestildegay, bra tackhej.<3