lördag 15 mars 2008

Intresant?

Tror du att öronen krymper när man blir äldre?
Eller blir hörselgången mindre?
Eller inbillar jag mig bara?

Jag har haft föredrag för en del olika åldrar.
Om man pratar inför en etta, så lyssnar alla,
även om de inte har en aning om vad man pratar om.
En fyra, så pratar de. Men då pratar de högt och rakt ut om det man har föredrag om. Och ställer en massa frågor. En femma, så viskar dom lite längsbak.
I sjuan så pratar vi. Massor. Fast vi lyssnar ändå, omväxlingsvis.
Men vuxna! (Detta är bara generellt, ta det inte personligt om du är vuxen och läser. Men ta det gärna till dig.) Ni slutar lyssna på oss barn!

Idag så hände det. En vuxen ställde en fråga, till ingen särskild.
Jag och min lika gamla kompis svarade. Men han hörde inte.
Så vi höjde rösten. Inget svar. Vi höjde rösten igen.
Men han vägrade bara att höra... Är inte det lite konstigt!?

Jag vet att jag har skrivit om det här förut, men jag tycker det är viktigt!
Så alla vuxna, öppna öronen.
Ni kanske får höra något intressant?



5 kommentarer:

Annika Andersson Ribbing sa...

Hej Du!
Roligt att också du skriver om öronen.. Faktum är att jag hört att öronen faktiskt är en kroppsdel som fortsätter växa när allt annat stannat av.. Särskilt på män. Vet i ärlighetens namn inte om det är sant men när jag tittar på äldre farbror tycker jag mig se svaret, många har oproporttionellt stora öron (i förhållande till ansiktet och huvudet i övrigt..). Om så vore kunde man ju tänka att kunde se detta som en signal, lyssna mer - typ, istället för tvärtom..

Örongåtorna går vidare! :-)


Annika

Anonym sa...

Precis vuxna !!
TA ÅT ER!!
*skrattar ondskefullt i hörnet*

Anonym sa...

hmmm.
det kanske stämmer
men jag har aldrig föreläst för barn så jag vet inte säkert.
fast det är säkert att en del av dom vuxna jag föreläser för, somnar. eller beror det på mig? eller beror det på att dom inte fattar? barn kanske alltid fattar. på sitt sätt.

jäd

Froste sa...

Jag håller fullkomligt med. Jag - som har föreläst för alla klasser på min skola - förstår precis. När man blir äldre så verkar alla liksom sluta öronen och lyssna på det man vill lyssna på. Ögona krymper. Helt rätt!!

Eiding sa...

Jag trodde att jag kommenterat alla dina inlägg, men så var det inte.

Jag tycker att vuxna lyssnar alldeles för lite på oss ungdomar och barn, vi är smartare en var de tror faktiskt :D

bäst som vanligt E. Puss//A.