fredag 19 oktober 2007

Pengar


Idag så åt jag och min kompis lunch på restaurang,
hon sa något väldigt intressant! När man beställt
mat får man ju en såndära lapp med ett nummer,
vi fick 44. Tjugo minuter senare så var dom på 64.
Jag kommenterade det och vi räknade snabbt ut att
det var en beställning i minuten, d.v.s. 20 kr i minuten
(70 om man inte tar bort kostnaderna för inköpen o.s.v.).
Då sa min smarta kompis:
- Det e mycket, fast inte som en fotbollsspelare - 11 kr. i sekunden!
- Oj! sa jag och väntade på fortsättningen, hon har nästan
alltid en fortsättning.
- Men tänk om dom skulle tjäna 7 kr. i sekunden, och skänka resten till folk som behöver
det. Fotbollsspelarna dör ju inte av det, men ändå så skulle dom rädda hur många liv som
helst! Dom blir ju värsta hjältarna!

Nu när jag sitter här framför datorn och har så roligt kan jag ju lika gärna räkna ut hur mycket dom tjänar och vad dom
skulle ha tjänat på en vecka (7kr) :
60 x 7 = 420 420 kr. på en minut. 420 x 60= 25200 25200 på en timme.
På ett dygn: 25200 x 24=604800 En vecka: 604800 x 7 = 4233600
Förstå hur mycket pengar!! 4 miljoner!
Nu tar vi vad dom tjänar.
60 x 11=660 660 x 60=39600 39600 x 24=950400 950400 x 7= 6652800
Det är TVÅ MILJONER MER!!
Tänk om Ronaldinhio skulle ge bort 2miljoner kronor i veckan,
det är 104 miljoner om året, och ändå skulle han ha hur mycket
pengar som helst! Nu menar jag inte att han är en dålig fotbollsspelare
och inte är värd så mycket pengar, för han är duktig, men man kan
förändra så mycket med pengar.
Även vi som tjänar 75 kr i veckan,
men inte lika mycket.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Faktsikt, det är sant. Men att ni orkade sitta och räkna ut allt det där. :0 Skulle jag aldrig orkat. Men om alla fotbollsspelare skulle göra så, då skulle nog ganska mycket se annorlunda (stavning :S) ut!

Matto. =)

Anonym sa...

Jag håller med matto... Men jag tror att fotbollsspelare ger mycket pengar till bistånd och så... Vad ska dom annars göra med alla pengar? PS. Vem e din smarta kompis då?? DS

Panda sa...

Typisk Irre grejj, älskar dejj <3

Panda sa...

Typisk Irre grejj, älskarey gumman <3

Anonym sa...

så rätt, så rätt :) även jag e imponerad över er utträkning

Anonym sa...

Hej! Det var ju bara så himla bra! Bara att komma på idén. Duktiga är ni ju på att räkna oxå.För min del tycker jag att det bara är åt skogen att en fotbollsspelare ska ha så mycket pengar bara för att han springer efter en boll. Tycker ju att det finns andra människor som gör nytta för vårt samhälle eller u-länder som skulle ha så bra betalt. Tycker jag
//Farmor

Froste sa...

Tjenixen!!
Jag tkr att du har helt rätt! Jag menar, fatta vad mycket pengar det skulle bli!! Tänk om fem fotbollsspelare gjorde så varje år. Tänk att vara den första, den personen skulle dessutom få sjukt mycket publicitet också.
Kramix
//Froste

Anonym sa...

this has to be my favorite one it really speaks to me.ps kan u read this :P

Anonym sa...

den smarta kompisen va Jag , vita ;)